20. 9. 2013 | Z Infocentra
Závěrečná konference projektu
Dne 17.9.2013 se uskutečnila v hotelu Thermal závěrečná konference projektu CLARA II – „Rozvoj společné partnerské spolupráce veřejné správy v česko – saském regionu, kde po dobu tří a půl let bylo INFOCENTRUM MĚSTA Karlovy Vary projektovým partnerem v oblasti cestovního ruchu a lázeňství.
Proč jsme se tématem cestovní ruch a lázeňství zabývali?
Cestovní ruch a lázeňství jsou dlouhodobě společným zájmem celého zainteresovaného území a velmi významným ekonomickým faktorem pro tuto oblast, zvláště pak pro Karlovarský kraj. Vzhledem ke globálním změnám v oblasti cestovního ruchu a zejména pak změnou požadavků klientů na služby cestovního ruchu bylo vytipováno 5 oblastí, ve kterých zainteresované strany diskutovaly o svých zkušenostech z daného segmentu a docházelo k výměně informací o možnostech rozvoje dané oblasti cestovního ruchu.
V oblasti lázeňství účastníci workshopů a pracovních skupin hovořili o svých zkušenostech v oblasti koordinace aktivit lázeňských společností s lázeňskými místy, o podpoře lázeňských samospráv podnikatelům, významu výzkumných balneologických institucí pro rozvoj lázeňství, možnostech vzájemné spolupráce lázeňských míst v příhraničí. Zajímavým příspěvkem byl i ekonomický dopad nové úhradové vyhlášky a novinky v oblasti lázeňství s důrazem na certifikaci lázeňských zařízení jako garanta kvality.
Možnosti rozvoje cykloturistiky v příhraničí, dostupné materiály v oblasti turistiky i cykloturistiky a další podobná témata byla také probírána v rámci jednoho z workshopů.
Byly diskutovány i novinky v segmentu rozvoje vodácké turistiky, významné projekty v oblasti cestovního ruchu ve spojení s vodou a vodními plochami a možnosti vzájemné Česko – německé spolupráce, vč. cyklostezky Ohře
Důležitým tématem je i zimní turistika, rozvoj zimních sportů a wellness, podpora a údržba běžeckých tratí v Karlovarském kraji. apod., což se v rámci projektů projednávalo s regionem Frankenwald, Fichtelgebirge, Jáchymovsko a Božídarsko.
Golf jako velmi významný zdroj turistů nejen v Karlovarském kraji se stal dalším tématem řešeným v rámci workshopů. Zúčastnění se zabývali možností rozvoje golfového sport v Karlovarském kraji a příhraničí, včetně rozvoje golfu pro handicapované – tzv. hendigolfu.
S kým jsme se setkávali?
V průběhu realizace projektu se uskutečnila jednání všech 5 pracovních skupin, v rámci kterých odborníci z dané oblasti navrhovali zajímavé body pro samotné workshopy, které byly určeny širší veřejnosti. Tito odborníci pak byli zároveň přednášejícími v rámci těchto workshopů.
Z oboru lázeňství byli pozváni zástupci z řad profesních organizací – MEDISPA, Sdružení lázeňských míst České republiky, Balneologický institut Karlovy Vary, Sdružení léčebných lázní Karlovy Vary, Euregio Egrensis a Krajský úřad Karlovarského kraje.
V rámci produktu cykloturistiky a turistiky byli přizváni zástupci z Klubu českých turistů, Euregia Egrensis a Krajského úřadu Karlovarského kraje (KÚKK).
Vodácký sport v kraji představily společnosti Vodácká Ohře o. s., Dronte s.r. o, Petr Putzer s r.o. , Povodí Ohře s. p., KÚKK, Zweckverband Talsperre Pöhla Tourismusverbund Rennsteig ~ Saaleland e. V.
Zimní sporty prezentovaly společnosti - Tourismuszentrale Fichtelgebirge, FRANKENWALD TOURISMUS Service Center, Kronach, Informační centrum Jáchymov, KÚKK a Lokal parks o. s.
Golf prezentovaly společnosti - Golfclub Klášter Teplá, Golf klub Sokolov a Astoria Golf resort a.s.
Výstupy projektu
Kromě zajímavých prezentací a setkání osob, která sloužila jako inspirace pro rozvoj jednotlivých oblastí cestovního ruchu, byly v průběhu realizace projektu vytvořeny propagační předměty, prezentující projekt.
Pro návštěvníky celé oblasti byl vytvořen propagační materiál „Panoramatická mapa Karlovarského kraje „, s cílem poukázat na kulturní dědictví a zajímavá místa Karlovarského kraje. Mapa je dvojjazyčná (česko-německá) a jsou v ní popsány lokality Karlovarského kraje jako tipy pro výlety pro rozšíření nabídky cestovního ruchu.
Pro odborníky dále vznikla „Koncepce pro udržitelný cestovní ruch v období ekonomické krize v příhraničí“ a „Společná přeshraniční marketingová koncepce“.
„Společná přeshraniční marketingová koncepce“ - identifikuje a popisuje hlavní cílové skupiny (podle atraktivit Karlovarského kraje nabízí), např. tradiční lázeňství a wellness, cykloturistika, zimní turistika golf, zážitková dovolená apod. Dále popisuje hlavní destinaci v souvislosti s hlavními cílovými skupinami a identifikuje konkurenční destinace v ČR (případně v Sasku, či dalších regionech, které představují konkurenční destinaci vůči Karlovarskému kraji).
Hodnotí základní návštěvnost cílových skupin na základě sekundárních zdrojů, existujících národních průzkumů a dostupných dat krajských organizací.
„Koncepce pro udržitelný cestovní ruch v období ekonomické krize v příhraničí“- předmětem koncepce je základní popis regionu, určení jeho hlavní nabídky, popis jednotlivých atraktivit a SWOT analýza zohledňující rozdíly mezi jednotlivými destinacemi a hlavními cílovými skupinami a jejich poptávkou. Návrhová část koncepce – definuje hlavní zdrojové trhy, cílové skupiny, oblasti, nástroje dle cílových skupin a případné nové produkty směřujících k dalšímu rozvoji cestovního ruchu v regionu
Více informací naleznete na stránkách projektu: http://sasko.clara2.eu