2027. Letopočet, kdy má být D6 kompletní

30. 3. 2022 | Z Karlových Varů, Z okolí Karlových Varů

KARLOVARSKÝ KRAJ - Dálniční stotřicítkou lze tuto distanci překonat za necelou půlhodinu. Z dálničního propojení Karlových Varů s Prahou zbývá dokončit 63,2 kilometru. Aktuálně se tato vzdálenost krátí o 6,5 kilometru obchvatu Krupé, jehož výstavba začala v březnu. Termín dokončení celé dálnice je ovšem ještě pět let vzdálený. Podle sice optimistického, ale v případě, že vše půjde dobře, reálného harmonogramu, by se tak mělo stát v roce 2027.

Při loňském zprovoznění obchvatu Lubence přitom tehdejší premiér Andrej Babiš uvedl, že dálnice povede do Karlových Varů už v roce 2025. Nejaktuálnější harmonogram prací ovšem počítá s tím, že v tomto roce začne stavba jednoho z posledních úseků z Olšových Vrat do Žalmanova.

Začátkem výstavby obchvatu Krupé se dálniční spojení Karlových Varů s Prahou dostává do druhé poloviny. „Po jeho dostavbě pojedeme do Karlovarského kraje jen po silnicích, nikoliv přes obce a města, což bude podstatně bezpečnější pro obyvatele obcí i řidiče. Budeme dál usilovat o urychlené dokončení úseků na území Karlovarského kraje a také aktivovat německou stranu, aby pokud možno synchronizovaně byla připravena dostavba chybějícího úseku ze státní hranice k dálnici A93. D6 se pak stane plnohodnotnou evropskou komunikací,“ řekl při zahájení stavby hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek. Obchvat Krupé by měl být hotový v roce 2024.

Problém jsou výkupy pozemků

„Složitější než samotná stavba je její příprava,“ uvedl Lukáš Hnízdil, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic. Nejproblematičtější jsou pak podle něj výkupy pozemků. „Jsou to stovky vlastníků, s nimiž se musíme dohodnout. Jejich představy o ceně se mnohdy rozcházejí s našimi možnostmi. Pozemky vykupujeme podle ceny v čase a místě obvyklém, kterou stanovuje znalec,“ popsal problém všech silničních staveb Hnízdil.

Přesto však zůstává optimistou, pokud se termínu dokončení D6 týká. „Ovšem pouze za předpokladu, že příprava staveb pojede v normálním režimu. Tedy že už dále nebudou obstruovat různé spolky, výběrová řízení na zhotovitele neskončí u antimonopolního úřadu či do ní nezasáhne covid, případně jiné vnější vlivy. A samozřejmě za předpokladu, že stát bude mít potřebné finance,“ konstatoval Hnízdil. Dokončení dálnice by podle předpokladu mělo přijít na více než 19 miliard korun. V této částce je už započítaná vytendrovaná cena za obchvat Krupé. V letošním roce by měly přijít na řadu ještě obchvaty Hořoviček a Hořesedel.

Stále platí, že jako poslední přijdou na řadu úseky v bezprostředním okolí Karlových Varů. V roce 2027 by měly být dokončené stavby Knínice – Bošov, Žalmanov – Knínice, Olšová Vrata – Žalmanov a Karlovy Vary – Olšová vrata. Právě posledně jmenovaný úsek budí v některých odbornících rozpaky. Podle dopravního inženýra Oty Řezanky totiž v navrhované podobě prakticky znemožňuje realizaci severního obchvatu Karlových Varů, který je jednou z variant budoucí dopravy v krajském městě.
Plán Ředitelství silnic a dálnic nepočítá s přemostěním údolí Ohře. Schválená podoba kopíruje současnou podobu I/6 ve sjezdu od golfu do Karlových Varů. Přímo tak navazuje na stávající průtah městem. „Je možné, že se někdy v budoucnu k severnímu obchvatu Karlových Varů vrátíme. Ale určitě to nebude nyní. Musíme dodělat to, co je připravené, a to je právě tato varianta, na kterou už existuje územní rozhodnutí. Je to rozjetý vlak, který už nelze zastavit. Je nutné si uvědomit, že jakákoliv změna trasy nás prakticky vrací o 5 až 7 let zpět“, řekl k finální podobě dálnice Lukáš Hnízdil.

Zdroj: Mladá fronta DNES
Autor: Petr Kozohorský

O karlových varech

Karlovy Vary mají světový unikát v počtu léčivých horkých pramenů na světě.

Více o Karlových Varech

Pomůžeme vám

Web provozuje Infocentrum Karlovy Vary, zavolejte nám či napište.

Kontakt na Infocentrum