Správci železnice slibují, že za rok budou mít Vary nové hlavní nádraží

24. 10. 2014 | Z Karlových Varů

Hlavní nádraží v Karlových Varech není výstavní vstupní branou do města, ale jeho ostudou. To se má konečně změnit. Nová podoba výpravní budovy vychází z projektu architekta Petra Franty. 
Podle Jakuba Ptačinského, mluvčího Správy železniční dopravní cesty, začne její stavba v únoru příštího roku. A hotovo by měli stavbaři zahlásit už v listopadu. Příští rok je přitom už druhým termínem, kdy má být nádraží hotové. Podle původního záměru mělo stát už v roce 2012. "To je dobrá zpráva. Celé čtyři roky jsme jednali jak s Českými drahami, tak se Správou železniční dopravní cesty. Žádali jsme je o konkrétní termín, na kterém závisí i záměr města upravit prostranství před nádražím a vybudovat novou lávku na sídliště Růžový Vrch," reagoval na zprávy Petr Kulhánek, primátor Karlových Varů. 

To, že současná podoba nádraží už zdaleka nesplňuje běžné standardy, si dobře uvědomuje i Správa železniční dopravní cesty. Současná výpravní budova je totiž pouze provizoriem, které v Karlových Varech vzniklo bezprostředně po válce, na jejímž sklonku město bombardovala spojenecká letadla. Za oběť náletu tehdy padla také větší část nádraží

"Této skutečnosti odpovídá i současný technický stav budovy, kdy řada stavebních konstrukcí je již za horizontem své životnosti. V nedávné době byla zrekonstruována část provozních prostor v budově takzvané staré pošty, zejména tedy dopravní kancelář a prostory oblastního ředitelství. Zbývající část budovy je však v havarijním stavu a současné standardy vybavení pro odbavení cestujících nesplňuje. Provozní uspořádání a vybavení pro cestující je minimalizováno na nejnutnější služby," konstatoval Jakub Ptačinský. 

Nová výpravní budova vychází z projektu architekta Petra Franty z roku 2010. "Navrhovaná stavba bude překonávat svažitý terén. Centrálním prvkem je hala s prosklenou střechou, která přechází přes obě střechy a symetricky budovu rozděluje," popsal novou podobu nádraží Ptačinský. Celý projekt je navržen pro spolufinancování z prostředků Evropské unie, operačního programu Doprava. 
Jakmile bude hotová hrubá stavba nové nádražní budovy, přijde na řadu i prostranství před ní. "Jsme na to technicky i finančně připraveni. V prostoru před nádražím vznikne malý autobusový terminál a parkoviště. Součástí projektu je i nová lávka pro pěší na Růžový Vrch," nastínil plány města Petr Kulhánek. Jednoho se ale Karlovaráci nedočkají. Před nádraží se měla přestěhovat část litinového zastřešení nástupišť. To se ale nestane. "Zčásti zůstane na peroně, kousek zastřešení se ale dostane i do muzea," potvrdil náměstek primátora Jiří Klsák.

Autor: Petr Kozohorský
Zdroj: Mladá fronta Dnes

O karlových varech

Karlovy Vary mají světový unikát v počtu léčivých horkých pramenů na světě.

Více o Karlových Varech

Pomůžeme vám

Web provozuje Infocentrum Karlovy Vary, zavolejte nám či napište.

Kontakt na Infocentrum