18. 3. 2015 | Z Karlových Varů
"Co bude s horním nádražím?" zní častá otázka Karlovaráků. Správa železniční dopravní cesty, která bude novou odbavovací halu stavět, avizovala, že se stavbou začne na přelomu února a března. Zatím se ovšem nic neděje. "Všechny mohu stoprocentně ujistit, že projekt běží podle plánu, a jeho uložení k ledu tak nepřipadá v úvahu," ubezpečil veřejnost Jakub Ptačinský, mluvčí zmíněné správy.
Investor v únoru otevíral obálky s nabídkami a vyhodnocoval výběrové řízení na zhotovitele. "Vysoutěžená cena je zhruba 75 milionů korun," konstatoval Ptačinský.
Stavební práce, tedy předání stavby zhotoviteli, návoz materiálu a zahájení vlastních prací je podle jeho slov naplánované ještě na březen. "S každou zakázkou tohoto rozsahu je bohužel spojena i značná papírová část, kterou nelze opomenout. Stejně tak je to s povinnými správními a odvolacími lhůtami," vysvětlil prodlení se zahájením výstavby mluvčí Správy železniční dopravní cesty.
Nová prosklená výpravní budova vychází z projektu architekta Petra Franty z roku 2010. "Navrhovaná stavba bude překonávat svažitý terén. Centrálním prvkem je hala s prosklenou střechou, která přechází přes obě střechy a symetricky budovu rozděluje," popsal novou podobu nádraží Ptačinský.
Komplikace spojené s výstavbou nové nádražní budovy se podle mluvčího neprojeví na samotném provozu vlaků v Karlových Varech. Cestující se pak rovněž nemusejí obávat toho, že by si neměli kde koupit jízdenky. "Výluky v provozu nepředpokládáme," konstatoval Ptačinský. "Pro cestující budou k dispozici kasy v části stávající budovy, kterou čeká demolice jako poslední," doplnil jej Vladimír Omelka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech. Jeho zaměstnanci se na dobu rekonstrukce přestěhovali z horního nádraží na dolní. Stavba nové budovy horního nádraží skončí ještě v letošním roce. Do roku 2017 pak přijde na řadu další etapa, kolejiště.
Současná podoba železniční stanice je provizoriem, které v Karlových Varech vzniklo po spojeneckém bombardování města. O novou podobu nádraží se v roce 2003 pokoušela italská společnost Grandi Stazioni. Její plány ovšem zůstaly pouze na papíře. Na svém kontě má ale společnost obnovu nádraží v Mariánských Lázních a v Praze. Její karlovarský projekt, jehož autorem byl architekt Petr Kotas, předpokládal rekonstrukci stávajících budov a přístavbu jednoho podlaží, které by umožnilo bezbariérový přístup do komplexu.
"S každou zakázkou je bohužel spojena i značná papírová část, kterou nelze opomenout." Jakub Ptačinský, SŽDC
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Autor: Petr Kozohorský